20.9.2015

Kipeänä itsenäistä ratsastelua (La 19.9.15)

Eilen ratsastin Failalla itsenäisen tunnin, sillä minulle oli kertynyt alkeiskursseista talutusseteleitä. Olin jo sitä edellisenä päivänä tietoinen siitä, että olen tulossa kipeäksi ja eilen aamulla minulla olikin aika kauhea olo, mutta ei kuumetta. Päätin kuitenkin mennä ratsastamaan.

Oikealta: Faila, Alma ja Twist.

Aloitin tunnin kävelemällä pitkin ohjin. Yritin heti alkuun saada Failaan liikettä alkeiskurssin jäljiltä. Sitten käveltyämme otin ohjat käteen ja tein pari volttia. Siirryin kevyeen raviin ja ravasin aika rennosti Failan ehdoilla melkein kierroksen ja tein ravissa taas muutaman voltin. Sitten vaihdoin suuntaa ja tein pari ravivolttia toiseen suuntaan. Sitten siirryin käyntiin. Koska olin kipeä, tunsin oloni todella heikoksi jo nyt. Rupesi melkein kaduttamasn, että tulin ratsastamaan. Päätin silti tehdä tunnin loppuun jaksamiseni mukaan. Käynnissä tein molemmille pitkille sivuille pohkeenväistöä pois uralta ja takaisin uralle. Tein myös pari pysähdystä ja peruutusta. Sitten nostin jalustimet kaulalle ja tein vähän ravityöskentelyä. Tein isoja pääty-ympyröitä ja käynti-ravi siirtymisiä. Nostin pari laukkaakin. Ja samat toiseen suuntaan. Sitten taas kävelin pitkin ohjin ja otin jalustimet takaisin jalkaan. Otin ohjat käteen ja lähdin ratsastamaan helppo C:n merkkisuorituksen kouluohjelmaa. Mutta laukkojen jälkeen oli pakko luovuttaa ja siirtyä käyntiin. En yksin kertaisesti jaksanut ratsastaa enää. Olo oli karsea, päähänsattui ja lihakset oli ihan loppu. Sen siitä saa, kun ratsastaa vaikka pitäisi maata sängyn pohjalla. Otin vielä loppuraveja keventäen pari kierrosta ja sitten siirryin käyntiin ja annoin Failalle pitkät ohjat.

Vasemmalta: Kapu, Nasu, Unski ja Eetu.

Lähdin talliin vähän ennen ratsastuskoulutunnin päättymistä. Riisuin käytävällä Failalta huput ja sitten mentiin karsinaan riisumaan loput varusteet. Olen kyllä tyytyväinen Failaan. Jos vain olisin ollut terve ja jaksanut ratsastaa oikeasti, olisi tunti mennyt paljon paremmin minun osaltani. Mutta täytyyhän oma hevonen liikuttaa vaikka olisi kipeä, joten tämä oli hyvää harjoitusta. Ensi kertaan! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti