19.6.2016

Minkälaisen hevosen haluaisin? Olenko valmis siihen?

Näitä kysymyksiä on kysytty paljon, lukijat ovat niitä varmasti miettineet vaikkeivät kaikki olekaan kysyneet ja minä itse olen näitä jo paljon pohtinut. Oman hevosen kanssa pääsisin kehittymään huomattavasti paremmin ja nopeammin kuin nykyisessä tilanteessani. En tavoittele mitään kilparatsastajan uraa. Olisin mielummin se kilparatsastajan hevosten hoitaja. Mutta haluan silti osata ratsastaa ja pienet seurakilpailut voisivat ehkä olla ihan mukavia. Haluasísin siis omaksi hevoseksi hyvän harrastehevosen, jonka kanssa voisi puuhailla monia eri lajeja. Ensimmäisen hevosen kanssa minulle on tärkeintä, että hevonen on kokenut elämää ja helppo käsitellä. Parhaiten minulle sopisi yli kymmenenvuotias mielummin reipas kuin laiska ruuna. En kuitenkaan ottaisi liian vanhaakaan, kymmenen ja viidentoista ikävuoden välillä voisi olla hyvä hevosen ikä ostohetkellä. Kooltaan haluan ratsuni olevan hevoskokoinen, mutta pieni hevonen, eli säkäkorkeudeltaan ihanne hevonen minulle olisi 148,1cm-160cm. Mitään tiettyä rotua minulla ei ole mielessä. Hevonen voi olla puhdasrotuinen puoliverinen tai sitten vaikka isoksi kasvanut risteytysponi. Kuitenkaan mahdottoman raskasrakenteista hevosta en halua. Mitä hevosen koulutustasoon tulee, haluan hevosen osaavan vähintään HeB, rataesteillä 80cm ja hevosen tulee olla maasto- ja liikennevarma myös yksin maastoillessa. Ennen hevosen ostoa aion teettää sille ostotarkastuksen ja jo sitäkin ennen aion hyödyntää Harjussa oppimaani hevosen hyvinvoinnin ja rakenteen tarkkailussa. Ostohetkellä olevasta tilanteesta riippuen saatan kysyä neuvoa ammattilaiselta.

Tallipaikka on hevosenhankinnassa yksi oleellisimmista asioista. Jos nyt opiskelujeni aikaan saisin hevosen vuokraisin sille karsinan Hukkasen tallista Harjun oppimiskeskuksesta. Pitkien lomien ajaksi hevonen muuttaisi Pohjois-Espoon jollekkin tallille. Tarkemmin en ole vielä miettinyt, että mille. Haluan, että talli on siisti ja turvallinen, mutta mitään erityistä luksusta en vaadi. Siltikin talvella maneesin käyttömahdollisuus on erittäin tärkeänä mielessäni. Onneksi Pohjois-Espoossa on maneesitalleja pienempien tallien lähettyvillä ihan ratsastusmatkan päässä. Jos saan ensimmäisen oman hevoseni vasta opiskeluni päätyttyä Harjun oppimiskeskuksessa, aion majoittaa hevosen silloisen kotini lähettyvillä olevalle hyväksitoteamalleni maneesitallille(tai tallille jonka lähellä olevalla tallilla on maneesi vuokrattavissa), jonka tallivuokra ei kuitenkaan hivele yli kuuttasataa.
Olenko nyt jo valmis omaan hevoseen? Mielestäni olen. Olen opiskellut Harjussa jo monta kuukautta ja oppinut siellä ihan valtavasti uutta. Olen itse lukenut erilaisia hevoskirjoja oman hevosen pidosta, hoidosta, hevosten sairauksista yms. Olen ratsastanut tänäkesänä kokonaiset seitsemän vuotta. Minulla on ollut yhteensä kahden vuoden ajan hoitohevosia, olen vuokrannut yhtä vielä hieman raakaa vuonohevosta, olen tänä keväänä ja kesänä ratsastanut useita itsenäisiä tunteja niin kentällä kuin maastossakin ja ne ovat menneet niin hevosen kuin ratsastajan turvallisuuden kannalta riittävän hyvin. Ratsastuksen teknillisessä puolessa on vielä paljon opittavaa, mutta niitä asioita ehtii mielestäni harjoittamaan sitten oman hevosen kanssa valmennuksissa. Valitettavasti takanani ei ole sitä suurinta tukijajoukkoa, mutta äitini on aina tukenut minua parhaansa mukaan aina harrastuksen alusta alkaen. Olen itse jo vajaan vuoden päästä aikuinen ja siis silloin täysin vapaa tekemään oman elämäni päätökset ihan itse. Oikeastaan ainoa este hevosen hankinnassa minulla on omien vakituisten tulojen puute. Kun pääsen hyvään työpaikkaan, josta saan riittävästi rahaa voin täysi-ikäiseksi tultuani ostaa hevosen itselleni.
    Kuinka olen valmistautunut oman hevosen tuloon? Monet ehkä ovatkin jo lukeneet blogistani aikaisemmin. Olen ostanut erilaisia varusteita jo valmiiksi. Olen yrittänyt ostaa vain sellaisia, joita voi käyttää kaiken kokoisilla hevosilla, mutta edullisen varusteen osuessa kohdalle olen arvioinut mikä koko todennäköisimmin sopisi hevoselle, jonka aion ostaa. Laitan alle kuvan varusteista mitä minulla jo on. Alla olevasta kuvasta puuttuvat suojat, jotka ovat postauksessa ylempänä olevassa kuvassa. Satulahuovat ovat käyttööni liian pieniä(Pony) ja ne ovatkin myynnissä. Kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä s-postilla tai Facebook:issa.
Postauksessa vastauksia osaan kysymyspostauksen kysymyksistä. 
Muistakaa osallistua edellisen postauksen arvontaan! Arvonnassa lippu Finnderbyyn!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti