18.1.2016

Takaisin kouluun

Talviset terveiset kaikille blogini lukijoille. Viime postauksesta onkin aikaa jo harvinaisen paljon, yli viikko. Minulla ei ole ollut hetkeen motivaatiota kirjoittaa blogiin, mutta tätä postausta olen päässäni suunnitellut jo koko viime viikon. Viime viikolla loppui joululoma ja opiskeluarki jatkui Harjussa. Matkustin Ravijoelle maanantaina iltapäivällä. Saavuttuani perille ja purettuani tavarat repusta, IKEA-kassista ja matkalaukusta(joita oli muuten tosi raskas raahata 900m lumihangessa), menin moikkaamaan hoitohevostani Jarea. Minulla olikin jo joululomalla tullut ikävä tallille, nyt kun en enää käy millään Espoon tallilla. Jare oli oma rauhallinen itsensä. Harjasin sen ja nappasin pari kuvaa. Tarkistin myös tallivuorolistan tallin ilmoitustaululta, koska minulla tulisi olemaan talliviikko. Tallista menin sitten asuntolalle ja järjestelin huonetta lisää. Pian oli aika mennä nukkumaan, jotta jaksaisin tiistaina aamulla herätä hommiin.
Tiistaina piti olla hevosten terveydestä varmaankin jotain, mutta sen aineen opettaja oli kipeänä. Siksi me teimme tallia ravitallissa. Itse tykkään tehdä tallia enemmän ratsutallissa, koska olen itsekin ratsuihminen. Myös tila on jotenkin mukavampi mielestäni kuin ravitalli. Ravitallissa on kuitenkin ihanat varsat, joita pääsin juottamaan tarhaan ämpäristä. Se oli ihana tilanne, kun neljä viime kesän varsaa piiritti minua veden ja huomion haluisina. Tulos siitä kylläkin oli alapuolella näkyvä kuva, jossa minulla on ihan vedestä märkä takki. No eipä se mitää, kuivuuhan se pois. Pakkastakaan ei ollut mitenkään niin paljon, että olisin palellut tuo päälläni. Iltapäivällä oli ratsastusta/raviurheilua. Käytännössä se tarkoitti tänä tiistaina juoksutusta. Pääsin juoksuttamaan hevosia ihan ensimmäistä kertaa. Olin odottanut tätä jo kauan. Juoksutimme ryhmän kanssa pareina kaksi hevosta kukin pari. Minä juoksutin parini kanssa Eetun ja Pakin. Alussa hevosen saaminen itsestä kauemmas oli hankalaa, mutta vähän ajan päästä se alkoi sujua ihan kohtalaisesti. Liinan ja juoksutuspiiskan käsittely vaatii kyllä vielä harjoittelua ja paljon. Loppujen lopuksi juoksuttaminen sujui ihan hyvin siihen nähden, että tämä oli ensimmäinen kertani. Toki minua varmasti auttoi se, että olen katsonut paljon elokuvia, joissa hevosia on juoksutettu. 
 
Keskiviikko oli lähes samanlainen kuin tiistai. Aamulla oli tallia, mutta iltapäivällä ensin ratsastimme yhdet hevoset. Ratsastin Jaikella, sillä friisiläisellä josta täällä blogissa on ollutkin puhetta. Ratsastuksen jälkeen toimme hevoset talliin ja  riisuimme varusteet ratsuilta. Samantien siirryimme varustamaan pareittain yksiä hevosia juoksutukseen. Keskiviikkona sain parini kanssa juoksutettavaksi Laikku-ponin. Laikku oli tosi mukava juoksuttaa. Se toimi melkein kuin ajatus, vaikkakin yhdessä vaiheessa se sai pukkilaukkakohtauksen, kun minä olin liinan päässä. Selvisimme siitä ilman pahempia ongelmia. Olipahan ponilla virtaa. Näiden kahden päivän aikana juoksutimme hevosia käynnissä ja ravissa ja harjoittelimme siirtymisiä ja pysähtymistä, sekä erityisesti välineiden hallintaa. Tärkeä ja vaikea seikka oli pysyä paikallaan juoksuttaessa. Vaikka kuinka yritin niin aina välillä huomasin vaeltavani vähän. Sitä tekivät kyllä kaikki muutkin. Harjoitus tekee mestarin, kuten sanotaan. Tiistaina muutimme asuntojärjestelyjä illan Haminan kauppakäynnin jälkeen. Sain huonekaverin, mutta en joutunut vaihtamaa huonetta. Ennenhän olen asunut yksin huoneessani marras-/joulukuusta lähtien. Onneksi nykyinen huonekaverini on mukava ja rauhallinen, sillä tykkään asua aika itsekseni, kun meillä on vapaata. Muita ihmisiä näkee Harjussa muutenkin kokoajan, joten oma rauha on ihan hyvästä.
 
Torstai meni tallia tehdessä. Minulla oli 7:30-11, 12-12:30, 16-17:30 ja 20-20:20 tallivuorot. Niistä ei mitään erikoista kerrottavaa. Perjantaina oli myös aamutalli noiden kaikkien muiden lisäksi. Neljän tallissa minulle tuli niin paha olo, että oli pakko soittaa tallimestarille, jotta pääsisin lähtemään asunnolle selvittelemään vointiani. Illalla tein huoneessani koneella kouluhommia, etenkin äidinkielenkurssia netissä valmiiksi. Vielä yksi tehtävä puuttuu kokonaan, sillä aion valita toisen aiheen esseeseen ja aloittaa alusta. Asuntolakaverit aiheutti taas palohälytyksen(tai oikeastaan useammankin) asuntolaan, tällä kertaa lettuja tehdessään. Meiltä puuttuu hellan päältä tuuletushormi tai se mikälie, niin saattaa johtua siitä. Mutta letut oli kyllä onnistuneita ja todella hyvän makuisia. Perjantaina sain ruokalasta lounaalta mukaani viikonloppueväät. Saamme ne aina, kun jäämme viikonlopuksi tallia tekemään, sillä ruokala on kiinni viikonloppuisin. Alla näette mitä viime viikolla sain. Lisäksi laitoin perään muita kuvia viime viikolta.
Sitten loppuun vielä huonoja uutisia.. MIKSI, OI MIKSI?!? Minä sairastuin taas flunssaan Harjussa. Jouduin lauantaiaamuna lähtemään kotiin, sillä olo oli ihan hirveä. Nuha alkoi jo torstaina, mutta olo paheni perjantaina illalla ja yöllä. Sain nukuttua hyvin huonosti. Heräilin parin tunnin välein ja valvoin useita kymmeniä minuutteja ennen kuin sain taas unta. Yhteensä unta tuli varmaan 3-4 tuntia. Huomasin aamulla puoli kahdeksan heräillessäi, että päivän ainoa bussi menisi 8:15 Harjun ohi. Pysäkki on 900 metrin päässä, joten sekään ei autanut asiaa. Äkkiä vain tarvittavat kamat kasaan, vaatteet päälle, muroannos nassuun, kone laukkuun ja tallustelemaan pysäkille. Olin varma,etten pysty menemään tallia tekemään, joten oli lähdettävä kotiin nyt. Siinä en sitten ehtinyt paljon kellekkään ilmoitella. Pieni hälinä siitä tuli, mutta onneksi asiat ovat nyt hoidettu.

Nyt tätä postausta kirjoittaessani on maanantai ja kello noin 14:30. Istun bussissa matkalla takaisin Harjuun. Toivottavasti kykenen hommiin huomenna ja en saa uutta flunssaa. Nimittäin tämä oli jo ainakin kolmas kerta. Nyt jatkan muita puuhia ja kohta olenkin Haminassa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti