18.1.2015

Kulmien ratsastusta Esalla

Aamulla heräsin aika väsyneenä. Laitoin ratsastusvaatteita päälle ja lähdin kohti junaa. Odotin bussia noin 20 minuuttia, sillä se oli myöhässä. Bussi viimein tuli ja olin tallilla noin 10:05. 

Listassa luki, että ratsastan tänään Esalla. Esa oli jo edellisellä tunnilla, joten minun ei tarvinnut laittaa sitä kuntoon. Puin ratsastusvarusteet hoitajienhuoneessa. Kävin sen jälkeen kuvaamassa Pomia, Kamua ja Pätkistä niiden tarhassa. Ihanat pikkuponit olivat siellä korvat hörössä ja tervehtivät minua.



Lähdin maneesiin noin 10:40. Katselin edellistä tuntia ja tarkkailin millainen Esa on tällä kertaa. Olihan vasta toinen kertani, kun ratsastan sillä. Ensimmäinen kerta oli kavalettitunti, jollois sain Esasta hyvän kuvan. Se vaikutti oikein yhteistyöhaluiselta tänään. Mm. myötäsi hyvin edellisellä ratsastajalla.

Oli aika nousta selkään. Esa vähän koitti peruutella, kun nousin selkään, oli se sen verran herkkä. Säädin jalustimet itselleni sopiviksi ja lähdin kävelemään. Meitä oli tällä tunnilla kahdeksan ratsukkoa. Suurimmalla osalla oli allaan hevonen, parilla poni. Kävelimme hetken ja sitten ravailimme. Ravissa teimme voltteja jokaisen sivun keskelle. Sitten jätimme pitkien sivujen voltit tekemättä ja toisen päädyn voltin alussa nostimme laukan. Laukkasimme voltin ja vähän seuraavaa pitkää sivua, kunnes siirryimme raviin. 
  En jotenkin osannut sopeutua esan raviaskeliin joten aluksi tehtävä oli yllättävän vaikea. Minä varmaan jännitin itseäni liikaa vääristä paikoista. En oikeastaan tiedä mikä meni vikaan. Saattaa olla ettei fiilikseni ollut oikea, jotta olisin voinut tosissani yrittää ratsastaa. Mutta laukan nostettuani alkoi sujua paremmin. Esan laukassa oli helppo istua. Minun piti silti pitää pohkeet visusti Esan kyljissä, ettei se rikkoisi raviin.

Siirryimme kahteen porukkaan. Toinen katsomopäätyyn ja toinen keskikentälle. Aloimme harjoitella kulman ratsastusta. Tässä vaiheessa sain Esaa paremmin kuulolle ja se alkoi myödätä. Käyntikulmat sujuivat hyvin. Ravi meni taas vähän kehnommin, sillä en kyennyt istumaan ravissa kunnolla. Esa oli todella herkkä raipan kosketukselle ja suuntaa vaihtaessamme onnistuinkin tiputtamaan sen maahan. No onneksi en lopputunnista tarvinnutkaan sitä ja ravikin alkoi sujua ilman raippaa. Sain monta hyvää kulmaa ravissa. Otimme vielä laukkaa. Laukkakulmat sujuivat hyvin.

Sitten otimme vielä loppuravit. Esa myötäsi hienosti eteen alas. Minulle jäi tyytyväinen mieli loppujen lopuksi vaikka tunti ei ollutkaan helpoimmasta päästä. Minulla on selvästi vielä kehitettävää hevosten ravin suhteen. Olen niin tottunut poneihin ja olen nyt saanut hevosia tasaiseen tahtiin ratsastettavikseni. Kävelimme pitkät loppukäynnit. Noin 15minuuttia. Laskeuduimme selästä vasta 12:10 mikä tarkoittaa että tuntimme kesto vain piteni, joka oli totta kai hyvä asia. 

Talutin Esan maneesista talliin. Otin siltä ensin suojat pois, sitten suitset ja lopuksi satulan. Laitoin loimen, sillä Esa oli hikinen. Sitten lähdin pesemään kuolaimet ja vein satulan paikoilleen. Minulle tuli hueman kiire. Laitoin nopeasti kypärän ja turvaliivin kassiin. Otin takin päälle ja lähdin bussiin. Kerkesin juuri ja juuri. Ensi viikolla taas uudestaan tallille. :)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti